‘Binnenkomer Nieuwe Waterweg’ door Dick van Zanten, zaterdagmiddag rond half drie onthuld door wethouder Said Kasmi. Daarmee gaf hij het startsein voor de kunstroute ‘150 jaar Nieuwe Waterweg’, tot 31 juli te zien in de etalages van winkels, musea en openbare ruimtes in HvH.

Foto’s Caroline Pieterse

Het feestje dat de onthulling inleidde begon om half twee op het Brinkplein met havenliedjes, gespeeld door het ‘Vlinderduo’ van Henny Westdijk, voor deze gelegenheid omgedoopt tot ‘Calandduo’. Al snel deinden voorbijgangers mee op de maat van de muziek.

Om 14.00 uur hield Ton Brouwer, voorzitter van Stichting KUnSTPLAATS een korte inleiding. Daarin vertelde hij o.a. dat de route het resultaat is van de wedstrijd die begin dit jaar werd gehouden onder kunstenaars en dichters. Deze werden uitgedaagd iets te maken over het verleden, heden of de toekomst van de Nieuwe Waterweg.

Vervolgens droeg Petri Jakobs een gedicht voor over jongens die in 1956 de Nieuwe Waterweg over zwommen. Het gedicht is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, aangedragen door Historisch Genootschap HvH en met daarin een plek voor dorpsgenoot Fons van der Kraats.

Vervolgens creëerde Ineke de Bruijn uit ‘s-Gravenzande een prima sfeertje met een gedicht over Hoekse mannen die, zittend op een bankje aan de de Waterweg, herinneringen ophaalden over hun werk in de scheepvaart.

Ed van Berkel sloot het drieluik af met het gedicht ‘Van toentertijd tot toekomst’ met een blik op de volgende 150 jaar. Fragmenten uit deze drie gedichten zijn opgenomen in de kunstroute. Door de QR-code op de borden te scannen, zijn de hele gedichten te beluisteren.

Na de onthulling ging het gezelschap naar het KUZ-huis. Daar maakte de wethouder kennis met Evert Medendorp (tentoonstelling Scheepsmodellen) en was er voor de genodigden een drankje en het boekje ‘150 jaar Nieuwe Waterweg’.

Categorie: Activiteiten die waren, De activiteiten