Terwijl we ons voorbereidden op 75 jaar VRIJHEID, sloeg het coronavirus toe en kregen we te maken met vrijheidsbeperkende maatregelen.

Op kinderen moet dit een enorme invloed hebben. Van de ene op de andere dag konden ze niet meer naar school en hun clubs. Feestjes werden afgelast, uitstapjes gingen niet door, snackbars sloten hun deuren. Sommigen mochten niet meer naar hun opa of oma. Wat doet dat met een jeugd die opgroeit in een omgeving met bijna onbeperkte vrijheden?

Voor ons reden om het thema voor onze reeds geplande poëziewedstrijd voor het basisonderwijs iets aan te passen: Vrijheid in coronatijd.

In deze wedstrijd krijgen kinderen de kans hun gevoelens in een gedicht onder woorden te brengen. Ze zijn vrij om een vorm te kiezen die bij hen past.  Het hoeft niet per se te rijmen. Tekeningen zijn ook welkom. Alles moet uiterlijk 30 juni worden ingeleverd. Daarna kiest een (nog samen te stellen) jury de mooiste gedichten en illustraties.

We werken nog aan een middag waarop de geselecteerde gedichten, samen met die van de volwassenen, worden voorgedragen. Vermoedelijk gebeurt dat tijdens onze kunstroute op 12 en 13 september.  Als het meezit wordt de selectie ook opgenomen in een bundel. We zijn daarvoor nog bezig met de financiering.

Gedichten en tekeningen kunnen worden gemaild naar: .

Categorie: Niet gecategoriseerd