Ademloos lieten de ruim honderd aanwezigen zich meevoeren door de presentatie van Henk van der Lugt (Historisch Genootschap HvH).  Terug in de tijd, dit keer over de veranderingen in het Hoekse winkel- en restaurantbestand. Al snel werd duidelijk hoe gevarieerd en dynamisch het voedselaanbod in het verleden was. En hoe veel middenstanders hun aanbod constant vernieuwden, aangepast aan de eisen van die tijd.

De melkhandel van Piet Boon bijvoorbeeld. Piet diende als dienstplichtig soldaat in Indonesiƫ. Hij had als een van de eersten in HvH Indische producten in zijn winkel.

Fotomontage: Henk van der Lugt

We hoorden en zagen hoe cafe De Kroon in 1974 met kerstmis ook Chinese, Japanse en Spaanse gerechten leverde.

Fotomontage: Henk van der Lugt

Alle veranderingen kwamen langs: ijssalon Pravisani, de eerste chinees Tai-Yang, opgevolgd door Po-San. En nog veel meer. Alles voorzien van bijpassende advertenties uit De Vuurtoren. De aanwezigen genoten en reageerden hoorbaar enthousiast op de herkenbare beelden uit het verleden.

Fotomontage: Henk van der Lugt

Tussendoor werd een vegetarische snack geserveerd. Kortom: de avond was een prachtige start van ons jaarprogramma in het kader van Eten Anders. Lisa Otte leidde de avond in, accordeonist Daniel Sieczkowski zorgde voor sfeervolle muziek.

Lisa Otte: ‘Onze volgende activiteit is de workshop Schilderen met voedsel op zaterdag 25 februari.’

Foto’s, tenzij ander vermeld: Caroline Pieterse. De avond was mogelijk dankzij subsidie van Cultuur Concreet en de enthousiaste medewerking van Huis van de Wijk De Hoekstee.

Categorie: Activiteiten die waren