Het was weer supergezellig dinsdagavond, bij de opmaat voor onze kunstactiviteiten in 2018. Het thema: ‘Onder de zeespiegel’.  De 75 bezoekers genoten van de presentatie van Henk van der Lugt (Historisch Genootschap), van de muzikale intermezzo’s door André Greve, van de gastvrijheid van ‘Café Harwich’, met bitterballen! En van de afsluitende woorden van Peter Persoon van het Keringhuis.

Hoofdmoot was het verhaal van Henk van der Lugt. Onderhoudend en met veel humor en anekdotes bracht hij weer een stukje Hoekse geschiedenis tot leven. En met veel verrassende invalshoeken.

Wist u bijvoorbeeld dat Café Harwich 374 cm boven de zeespiegel ligt?
Dat de Mahustraat een verloop heeft van 152 cm naar 228 cm boven de zeespiegel? En dat dit te zien is aan de puien van de woningen?
Ook de Hilwoning (op 24  juni houden we daar een poëziemiddag!) kreeg ruime aandacht. Wist u dat in de dijkgraven daar in de 19de eeuw vergaderden in de Koepelkamer? Dat de huidige Koepelkamer een replica is en op een andere plaats staat? Een uitgebreid verslag van de avond leest u in de Hoekse Krant van 1 maart.

(Foto’s Henk van der Lugt, Leen van Ooijen, Mirjam Visser, Ed van Berkel)

Categorie: Algemeen